السبت، 4 أكتوبر 2008

متغاظه

زايكم باجماعه كل عام انتم يخير ربنا يحقق امنياتكم طبعا انااهقول لكم العيد في السودان كيف طبعا بمتفق كلنا في حاجه واحد في العيد هو تنظيف تقديم الحلويات زياره الاهل احنا عندنا بعد ما تخلاص صلاة العيد كلنا نقوم بسلام مع بعض تعرفي مش بتعرفي بعدها الرجال والاطفال يقمون لزيارة الجيران والاهلام النساء يزرون الجيران بعد الصلا علي طول طبعا انا كما ن سالت ناس من غير السودان بزور الجيران بقول لا انا بقول لهم احنا بنزرور الجيران برود عليه يا بختكم ممكن داه احتمال الاختلاف بينا وبينكم لم يزور احد السودان بقول والله هنا احد بستمتع بالعيد ز وانساء يزورن الاهل العصر ا وثاني اليوم بروح الي الاهل النساء داه العيد عدنا*****************بس انا منغاظه من حاجات عدنااقولكم ايه عدنا الاحد لم يموت يمر عليه اول العيد لازم روحي يقضوا معاهم يوم ينفلب البيت عزاء تاني وناس تبداء تاني يعاطوا ايه داه بدلا يدعو له او يعملوا صدقه جاريه انا مش بحب روحوا في يوم داه بس بابا كان عايزه يدابسنيه في كان اول العيد لي خال بابا ناس راحوا كلهم من الصبح ماعدا انا واختي لم جيء ليه مش روحت هو ضروريه بقلبي بقول والله داه كلام فاضيء روحي انتي اختك روحوا الان يالهوي بابا خالص قررنرحوا انا مش عايزه كسلان لبس رواح ودنيا نهار انا مش بحب طلعوا بنهار يارب عمل ايه انا داخله وخارج زعلان هو داه عادات وتقاليد طيب انا عمل ايه طيب اضرب لي امي اسهالي لازم نجيه اساس انا مش لقيه مفتاح دولاب بتاعي ساعتها نسيت فيان خطت مفتاح الوامي هو ضروريه نجي يختي امي لابس بابا قال لازم نجي خلاص ناس رحوا حاضرطبعا انا فرحت اوي بس هي اصلا مد بس فيني فعلا روحت العصر بس ياريت ناس تبطل كلام داه*****************************طيب حاجه تاني متا غظه منها هي انو احنا مش نستمتع في العيد زي ناس داه في بيتنا احنا لان ناس مش بتعطبنا فرصه معاهم يقضي اليوم كله معنا نعمل الفطور والغداء والشاي والقهواء وشاي بالبان حتي خالت ماما مصريه زعلان عشان مش بنروح عندهم بحبونا عشان احنا مصرين لاوالله يا ستي والله كلكم واحد معزتكم عدنا غالي جدا علينا بس والله العيد مش بألقي فرصه نطلع نعمل ايه مع الاهل كل يوم معانا ناس بس هو عشان كده بعادين ياستي مصر والسودان واحد لو مش واحد مش كلكم تجوزتوا من السودان لكن قولي يارب نلقي فرصه ونجي عندكم فعلا اول امس احنا لبسين من المغرب مش عارفنا نطلع الا ساعه 9 روحنا لهم برضوا هي زعلان عشان جلسنا شويه بس يا ستي احسن من عدمها يعني احسن مش نجيه خالص اقول لضيوف انا بحب الضيوف بس مش بطريقه دي اعطوا ناس معاكم فرصه يطلع لسه مش طلعنا الجيران ا حاول اليوم عشان كده احد لم يروح لي احد تكون زياره خفيفه ا في حاجات كثير غيظانه بس كل مره اهكتب

28 التعليقات:

عاشقة القمر يقول...

romansy يقول...
دى كلها حاجات بتحصل فى السودان
يلا عادات وتقاليد بقى
مش بالسهل تتغير
كل سنه وانتى طيبه
واهل السودان بخير وسلام

انا فرحان جدا ان دا اول تعليق

عاشقة القمر يقول...

عاشقة القمر يقول...
هههههههه عارفه انا كنت رايه مسح موضع لقيت تعليق واح واستغربت جيت راجع شوف مين

عاشقة القمر يقول...
رومنسي هلا بيك منورين
علي فكرها داه ابسط حاجه في عادات وتقاليد
لسه اهتشوف حاجات كثير

عاشقة القمر يقول...

princess يقول...
ايه كمية الغيظ دى ههههه
بصى دى عادات وتقاليد صعب تتغير غير لو جيل كامل قرر يغير
وكل بلد فيها عادات وتقاليد غريبة بعض الشىء بس يل هنعمل ايه بقى:)
تحياتى وكل سنة وانتى طيب

عاشقة القمر يقول...

عاشقة القمر يقول...
برنيس هي موضع الاول عادات وتقاليد مشكله عادات وتقاليد بس انا لازم اهغيرو هههههههه
ام ثاني مفيش احد عندو في بلدنا زي ضيوف بتاعنا

عاشقة القمر يقول...

Purplewaves يقول...
مش عيزاكي تتغاظي خالص دي حاجات بتحصل في كل بلد لأن كل مكان ليه التقاليدالخاصة بيه واحنا لازم نتكيف عليها ، كل سنة وانتي طيبة وعيد سعيد عليكي وعلى أسرتك

عاشقة القمر يقول...

عاشقة القمر يقول...
puple
في حاجات مفيش نحنا نعمل لان غلط زي اول العيد تروح تعملي العزاء من الجديد بدلا ندعي له نعمل له صدقه جاريه ليه نكلف ناس فوق طاقتهها الان ظروف بقت صعبه لازم نخفف من حاجات العادات وتقاليد باذات السودان مصعب الاموار كلها انا كل شويه اهحكي اهتغاظه معاي هههههههه يعني لازم تغاظه معاي

عاشقة القمر يقول...

أختكم فى الله يقول...
كل سنة وانتى طيبة يا قمر وعيد سعيد

اسمحيلى اضيف مدونتك فى مفضلتى

عاشقة القمر يقول...

اختكم في لله وانتي طيبه
علي طل يحبيتي تفضلي لي اشرف

عاشقة القمر يقول...

سومه...مجنونه فى بلد عاقل يقول...
انتى سودانيه يا عاشقه القمر وانا برضو وانا بقرا فى اشياء كانت واقعه منى مش فهماهه :)) حصل خير
بس حكايه الموت دى تقريبا مشتركه شويه
فى العادات والتقاليد
تحياتى ليكى سومه_87
03 أكتوبر, 2008

عاشقة القمر يقول...

لورنس العرب يقول...
السنه 365 يوم
وأحيانا 366 يوم
ولكن الناس في مصر يتركوا كل هذه الأيام ويختاروا اول يوم العيد ويذهبوا لزيارة المقابر!!
يظهر ان بيننا وبين الأموات عمار
بيصعب علينا نفرح شويه
لازم ننكد على روحنا
العادات في البلاد العربية قريبه من بعض
اللي يعمل عزاء
واللي يذهب لغاية الميت
المهم ان الاموات داخلين في الامر

عاشقة القمر يقول...

عاشقة القمر يقول...
هلا سومه
منورين اه سودانيه بس مش فهت كلام اي قصدها
ام بالنسبه لعادات مش جميل كلام فاضئ
03 أكتوبر, 2008 01:12 م

عاشقة القمر يقول...

لورنس العرب
هلا منورين
لو الجيل جايعايزه غيرها عايزه غيرها
بغيرها انا مش معترض انو احد يحزن انا بجد العيدداه كنت الحزنيه عشان ذكرت جدتي لم بجاي هو من الصباح في الغيد هو حال الدنيا كدهبس علينا بدعوات مش لاز نروح نتلم في منزل الميت نقلبو ا منزل عزاء تاني

عاشقة القمر يقول...

nona يقول...
معلش يا سوما نعمل اية باة فى العادات و التقاليد
تحسى اكن اى مناسبة مفروض عليكى تقعدى فى البيت و تستقبلى الناس فقط و مش من حقك تخرجى
عموما تتعوض بعد العيد
03 أكتوبر, 2008 05:29 م

عاشقة القمر يقول...

عاشقة القمر يقول...
نونا
شمعني نحنا مش نستمتع بالعيد علي فكرها داه عدنا في البيت اجنا فقط مش مستمتعين بالعيد
04 أكتوبر, 2008 07:48 ص

عاشقة القمر يقول...

همس الاحباب يقول...
عيد سعيد عليكى
وكل سنة وانتى طيبة
بس بعض العادات عندكم بنطبقها عندنا فى الصعيد مع اختلاف بسيط
بس جميلة قوى لهجتك السودانى وكتير حلو اسلوبك
04 أكتوبر, 2008 08

عاشقة القمر يقول...

عاشقة القمر يقول...
همس الاحباب
وانت طيب
بس واللع مشكله في العادات داة حرم ليه بنعذب الميت في القبر بدلا ما ندعي له علي عموم انا متغاظه اوي من العادات
منورين

عاشقة القمر يقول...

ملك المدينه يقول...
كل سنه وأنتى طيبه

كل سنه واهل السودان بخير
04 أكتوبر, 2008 12:49 م

عاشقة القمر يقول...

موناليزا يقول...
كل سنة وانتى طيبة
بس معلش عاوزة اسالك على حاجة من غير زعل طبعا
ياترى انتى بتراجعى البوست قبل ماتنشريه؟ بمعنى هل الكلمات غالبيتها اخطاء املائية ام هذا من اختلاف اللهجات بيننا
04 أكتوبر, 2008

عاشقة القمر يقول...

ahmed_k يقول...
كل سنه وإنتي طيبه يا سميه
وتخصيص يوم معين لزيارة المقابر بدعه بإتفاق العلماء
فقرائة الفاتحه والدعاء للميت يصله خيرها ولو كنا نبعد عنهم مسيرة شهر
ولكنها عادات وتقاليد
نسأل الله ان يشفي امتنا منها
ويا سميه إسمحيلي بملحوظه صغيره

هو إسلوبك ممتع وشيق بس بصراحه أنا عن نفسي بأغيد قرائة البوست عدة مرات لأصل للفكره التي تطرحيها
وأعلم جيدا لهجة أهل السودان لعلاقتي بكثير منهم ,
فأنا بعتقد أنه أخطاء إملائيه أثناء الكتابه
فياريت تراجعي البوست وتعدلي الأخطاء
علشان متعبش
حرااااااام عليكي
آآآآآآآآه يا عيني هههههههههههه

وتقبلي خالص تحياتي

عاشقة القمر يقول...

موناليزا
وانتي طيبه سعدت بمرورك
انا بعمل تدقيق الاملاء قبل مانشر
بس مش عارفه ليه مش بتنزل
انا بعد نزلت بوست كنت عايزه امسحه
بس لقيد رومنسي ترك تعليق قالت خلاص اهتفاهم لوحدكم
ام عن اللهجات انا عن نفسي في الاشيا كثير مش بفاهم في لهجات السودانيه انا بتكلم هنا معاكم عادي

عاشقة القمر يقول...

احمد ك
يوم مخصص داه لرجال في وقت مش وقت معين ام النساء في الاختلاف بين العلماء
ربنا يهدهم امتنا عن تخاريف
شكلك مخ ثقيل مش تستوعب سريع هههههههههههههه ام عن لهجة عدنا لهجات كثير انت جيد في نوع منها
والله انا قبل نشر براجع الاخطاء بس مش عارفه بحصل ايه انا زي ماقلت اني كنت عايزه امسحها لقيت تعليق قالت خالص لوحدكم تفهموا
اهو انا مسحت كلها من الجديد زي ماشفتوا الان

شو هذاحرااااااام عليكي
آآآآآآآآه يا عيني هههههههههههه سلامتك
ليه حرام عليه عملت ايه

عاشقة القمر يقول...

ملك المدينه
وانت طيب واهل الكفر الشيخ بخير

tarek momen يقول...

كل عام و انتي و السودان و الدول العربية بخير و سعادة ان شاء الله

tarek momen يقول...

كل عام و انتي و السودان و الدول العربية بخير و سعادة ان شاء الله

أختكم فى الله يقول...

كل سنة وانتى طيبة يا حبيبتى

عاشقة القمر يقول...

طارق
وانت بخير واهلك بخير ومصر بخير
سعدت بمروك

عاشقة القمر يقول...

اختكم في لله
وانتي طيبه ربنا يحقق امنياتك

خواطر ليست عابرة يقول...

هذه أول مرة أقع علي هذه المدونة القيمة الشيقة الممتعة جدا
فرحان أن أضيف مدونة بنوتة سودانية إلي قائمتي المفضلة
كلامك عن العيد جعلني أتعرف علي عادات هذا البلد الذي أعتبره وطني الثاني