الجمعة، 24 أكتوبر 2008

صــــــــرخة لقـــيــطه

هذه قصيدة كتبتها فتاة كانت ضحية نزوة وقتيلة شهوه أترككم معها :(بليلة برد وبرق ورعد من خوفي بكت عينيولا أحد يحس فينــي أنا من لي أنا وينييايمه ليه تركتينــي بلا حسّ يدفينـــي يايمه هانت دموعـي يايمه هانت سنينيي ادنيا وينهـا أمي؟؟ ليه يايمه تعافيـني؟؟أنا ولدك أنا أنتي أنا ياكيف تنسيني ؟؟أنا شسويت يايمه أنا شذنبي أنا شفيني أنا غلطان يايمه أنا ياكيف بعتيني ؟؟ياليتك جاهله يمه وبإيدك وأدتيــني؟؟ياليتك قبل ما أحيى أنابجوفك قتلتينــي أنا شسويت يايمه أنا شذنبي أنا شفيني يايمه أحلف بربـي دعاء منك يحمينـي يايمه ياترى وحشتك مثل ماأنتي وحشتيني يايمه وينها عيونك من دموعي تواسيني يهون عليك يايمه بلا أسم تخلينـــــي أنا ساره أنا نوره؟؟ أنا كيف بتنادينـــي أحس ببرد يايمه أبي صدرك يدفينــي أحس بخوف يايمه أبي قلبك يغطينـــي أنا شسويت يايمه أنا شذنبي أنا شفيني حملتيني وسط جوفك وللوحدة رميتينــي وكنت أسمع صدى نوحك يوم أنك ولدتيني أبد ماهانت دموعك يوم أنك بكيتيـــني يايمه أسألي سجودي بأعلى الصوت يدعيني يايمه أسألي ركوعي من حالي بيرثينـــي يايمه أسألك أنتــي الى يومك تحبينـــي يهون عليك يايمــه بثوب العار تكسينــيي هون عليك هالعالم لقيط الدار يسمينــي يايمه سامحك ربـي يوم أنك شقيتينـــي يايمه سامحك ربـي يوم أنك خذلتينـــي يايمه سامحك ربـي على مر جرعتينــــي يايمه أنتي مو أمي أنا أمي ما تخلينـــي ياأنتي أيه ياأنتي أبي تنسي عناويــنـي وأبي تنسي يــوم أسود يوم أنك ولدتيني وكل يومي أنا بدعي لباس الصبر يكسينــي وأنا مؤمن برب الكون خلقني مايخلينــــي وأنا مؤمن برب الكون خلقني مايخلينــــي ****شعور مؤلم .. رحماك يالله

40 التعليقات:

عاشقة القمر يقول...

انا كمان اهعلق هي أكثر فئة تعاني في مجتمعنا العربي
فـ غير أنهم محرومون من حنان الوالدين ودفء الاسرة
الناس تنظر لهم نظرة الريبة والشك وكأنهم هم من ارتكبوا ذلك الجرم
الكل يبتعد عنهم وكأنهم رجس من عمل الشيطان !
في المقابل نجد ان والد ووالدة ذلك اللقيط .. يعيش في المجتمع
ويتقبله الاخرون .. بل وقد يكون ذا شأن بين الناس
يحترمه الجميع .. ويفتحون له ابواب بيوتهم
يالله .. كيف أصبح الجاني بريء .. والضحية جاني !
__________________

خواطر ليست عابرة يقول...

مشاعر انسانية جميلةتلك التي نتعامل بها مثل هذه القضية
كثيرا ما يقع الانسان فرية لشهوة أو نزوة ولكن حينذاك لا يجب أن تتوقف الدنيا ولكن يواصل الحياة ويحدوه الامل في غد أفضل

تحياتي لك ولكلامك الجميل الذي أحسنت التعبير به عن آهة وصرخة انسانة تتألم
فجعلتينا نعيش معها بقلوبنا.

Purplewaves يقول...

انا كمان متفقة معاكي تماما انها فئة تتعرض للظلم ولا يكفي الناس ما يعانونه من حرمان ووحدة ولكنهم يزيديون على ذلك بنظرتهم المتعاليه إليهم وبمعاملتهم وكأنهم مذنبين والحقيقة أنهم هم المجني عليهم، فقد حكم عليهم دون أي ذنب اقترفوه سوى أنهم جاءوا للدنيا وأرادوا الحياة مثل غيرهم


تحياتي

princess يقول...

القضية خطيرة فعلا لازم نظرة الناس تتغير للقيط لانه مش ذنبه انه طلع لقى نفسه كده
والاطفال دول لولاقوا اهتمام هيتحولوا الى اشخاص ناجحين كده اكتلر كمان من ناس ظروفهم عادية
تحياتى على البوست المهم ده

شمس النهار يقول...

مشاعر ترجمت لكلمات تقطر دم
وارجع اقول لو تمسكنا بالاخلاق حاجات كتير هتنصلح
والدنيا هتكون اجمل

همس الاحباب يقول...

كلمات ومشاعر مؤثرة جدا
كتبت باحساس صادق
احساس بالندم والحرمان
لا حول ولا قوة الا بالله
جزيتى خيرا على نشرها
تحياتى

كلام على بلاطة يقول...

ربنا معاكى

momken يقول...

سبحان الله

تصورى انى اول مره اخد بالى من حد فى الظروف دى
انه ميكونش ليه اى ذنب الا انه لقيط

او ابن ذنا بس هو برىء لكن المجتمع بيرفضه

الكلام مؤثر جدا
تسلم ايدك
تحياتى

أختكم فى الله يقول...

كلمات قوية جدا

ربنا يحفظنا ويثبتنا

عاشقة القمر يقول...

خواطر ليست عابرة
هو هم مش لهم ذنبهم عشان نظروا اليهم ناس بنظر تاني
مشكله في الام والاب لم يفكروا في نتجيه في ابناهم اهتكون ايه

عاشقة القمر يقول...

Purplewaves
اه والله هم يقلوا من فيان وفيان
كمان المجتمع يلقواه من المجمتع هم ليس لهم ذنب هم المجني عليهم، لازم نغير افكارنا لان هم لبس لهم ذنب

عاشقة القمر يقول...

princess
اه والله مش لهم ذنب مفروض نهتام به نظرت الناس تغير لهم هم مش لهم ذنب في دنيا مفروض يتعاملو زي ناس لانهم هم وجدو انفاهسم هكذا لازم نساعدهم

عاشقة القمر يقول...

شمس النهار
فعلا لو تمسكنا بالاخلاق حاجات كتير هتنصلح
والدنيا هتكون اجمل ياريت نعمل حجات هنتصلح عشان دنيا تبيقي احسن

عاشقة القمر يقول...

همس الاحباب فعلا هي قصة موثر جدا فعلا كتبتها هي صداقه
ياريت ناس تهتام بهم تغير نظرتهم لهم وتساعدهم

عاشقة القمر يقول...

كلام على بلاطة يقول...
شكلك مش فهمت

غلط انا مش كتبها كتبتها بنت لقيطه بتحكي عنها ماهي بتشوف دنيا
نظرات المجتمع
اليهم
عن تشاردهم نحنا لازم
نظهرهم اليهم احسن لهم ذنب

عاشقة القمر يقول...

momken
شفتي انو مفيش احد باهتمام بهم
ياربن ناس نظر اليهم نهتام بهم
الله يعطك العافيه

عاشقة القمر يقول...

أختكم فى الله
فعلا هي كلمات قويه ياريت تكون اثارت فينا
ياريت نظرت ناس تغير تهتهم بهم

DR.HAMAS يقول...

عافانا الله

و أسأل الله أن يحفظ بنات أمتنا





د.حماس

جنّي يقول...

السلام عليكم

للاسف مجتمعنا يقسو على اللقيط وكأنما هو المسؤل ..

لابد من يكون للمجتمع دور في تغيير هذه الصورة والعمل على الاعتناء بهؤلاء الأطفال .ز

شكرا وتحيتي

الرومـيصاء يقول...

كلماتك جميله
واثرت فيه
الله المستعان
موضوع مؤلم لو الواحد وضع نفسه فى هذا الوضع
فعلا شىء مؤلم
وياريت الناس تفهم ده
ان اللقيط ده
انسان زيك زيه
كان ممكن تكون فى مكانه
بس ربنا عفاك
ربنا يكون فى عون الناس دى بجد
ودمتى بحفظ الله

Geo Amr يقول...

اللهم ردنا الى ديننا رد جميلا وجزاكى الله خيرا على هذه الكلمات

عاشقة القمر يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
عاشقة القمر يقول...

جني
فعلا للاسف مجتمعنا يقسو على اللقيط وكأنما هو المسؤل ..

لابد من يكون للمجتمع دور في تغيير هذه الصورة والعمل على الاعتناء بهؤلاء الأطفال ياريت المجتمع لو تغير الافكار في راسهم لانو هن مش مسؤلين عن جاه داه قدرهم
لازم يلقوا الاعتناء بهؤلا الاطفال

ahmed_k يقول...

إنتشار تلك الظاهره تعد من مشكلات العالم أجمع وليس فقط في عالمنا العربي
والسبب الرئيسي إنتشار الفاحشه,
مما يستتبع محاولة التخلص من آثارها.
وصرخة تلك الطفله هي صرخة كل طفل
تعرض لقتل طفولته وبرائتها على يد أم وأم لا يتقون الله
جميله ما كتبتي من كلمات معبره
وتقبلي خالص تحياتي

عاشقة القمر يقول...

DR.HAMAS يقول...
عافانا الله

و أسأل الله أن يحفظ بنات أمتنا


اللهم امين
سعدت بمرورك

عاشقة القمر يقول...

الرومـيصاء هلا
والله فعلا هم زينا بس هم يعانوا من المجتمع
ياريت المجتعم تهام بهم

عاشقة القمر يقول...

يقول...
اللهم ردنا الى ديننا رد جميلا وجزاكى الله خيرا على هذه الكلمات

اللهم امين
سعدت بمرورك

عاشقة القمر يقول...

ahmed_k
فعلا والله
إنتشار تلك الظاهره تعد من مشكلات العالم أجمع وليس فقط في عالمنا العربي
والسبب الرئيسي إنتشار الفاحشه,
مما يستتبع محاولة التخلص من آثارها.
وصرخة تلك الطفله هي صرخة كل طفل
تعرض لقتل طفولته وبرائتها على يد أم وأم لا يتقون الله
يارب يهدينا ويهدي الجميع
لازم نهتم بهم نتعامل معاهم باحسن صوره

Beram ElMasry يقول...

عـــين الشــــمس عيانـــــة ومعصوبــــه بشـــال الليـــل
وفــــــــاس الحـــــزن منكـــودة ومرفوعـــة تهـد الحيـل
هجمـــت علينـــــــا عصابــــة زى الطوفــــان والســـيل
خلــــــــوا شبابنــــــا منكســــــر راضــــى يكـون الذيـل
باعـــــــــوا علينـــــــــا وهمهــم ووفـوا من دمانا الكيل
ولا خلـــوا فى البلـــد فــــارس ولا حتــى حداهــا خيــل

عاشقة القمر يقول...

Beram ElMasry
شكرا لمرورك

كـــيــــــــارا يقول...

عارفه اني دخلت هنا اكتر من مره وكل مره ادخل اقرا وابكي وامشي من غير مااعلق وممبقاش عارفه اقول ايه في تعليقي

المره دي قلت لازم اشكرك

بس مش هعرف اقول حاجه

تحياتي ليكي

همس يقول...

الله يسامحك يا سميه

انا ناقصه غم ياختى

بس لما اشوفك

بس قصيدة جميله بمشاعر حزينه وغم


يلا اشوفك على خير

عاشقة القمر يقول...

كـــيــــــــارا
فعلا هي قصيدة حزنيه
بس قولي اهنقف معاهم اهنساعدهم
اهنغير نظرات المجتمع لهم

بنت مصريه يقول...

عندك
حق والله فعلا
الناس ساعات بتعتبر اللقيط مجرم عشان ملوش اهل يسألو عليه
بوست هايل
احييك

بنت مصريه يقول...

احييكى يا قمر عالبوست

عاشقة القمر يقول...

همس
منورين والله
ياختي والله كمان انا عايزه اشوفيك
يلا تعالي ههههههههههههههه
يابنتي مااتني علي طول مفروسه في الغم
يلا كمان دنيا كله غم نعمل ايه
بس احنا عايزين نغير نظرات المجتمع لهم

لانهم هم مش لهم ذنب داه قادارهم

عاشقة القمر يقول...

بنت مصريه يقول
فعلا والله ياربت المجتمع يساعدوا تغير نظرات المجتمع لهم

عاشقة القمر يقول...

بنت مصريه منورين شكرا
سعدت بمرورك

ولد مصري يقول...

كلمات فعلا مؤثرة

للأسف الضحية من النوع ده بيكون مالهاش أي ذنب

هذا ما جناه أبي عليَّ
وما جنيت على أحدٍ

كلمات معبرة

تحياتي

عاشقة القمر يقول...

Walad_Masry

فعلا للأسف الضحية من النوع ده بيكون مالهاش أي ذنب

يارين نعطيهم حقهم