الأحد، 24 مايو 2009

ر حلتي لي مصر

انا اه بداء احكي لكم حاجات حصلت لي في مصر احكي باختصار انا نزلت مصر 6 مرات كنت برجع مبسوطه بس ماعدا مره دي اقولكم الاسباب
قبل كل شي مصر تغيرت زمان مصر نظيفها جدا احد بيكون مبسوطه جدا من نظفها حتي احد يحترم شارع مش بريمي حاجه والله في ارقي مكان في المهندسين زباله مرمي في شوارع باريت مصر ترجعي زي اول نظيف
**************
حاجات حصلت هي اول منزلنا ماما خالتي قول عايزينا نازلو عشان يشتروا حاجات المطبخ عشان كل مره مش نشتري هم نزلوا حاجات ماما قالت لي خالتي خليك واقف مع حاجات انا نزل خالتي قالت لي سحرت شويه عين وقعت علي بتاع تاكسي برجع حاجات علي وراء خطي عليها قطعه قال لهم خلاص خالتي روحات علي طول قالت له لسه في حاجات رفعت القطع شليت حاجة قالت ممكن فتكر انو منقبين مش بشوف حاجه قالتي قال اهوكن مات مني غيظه
تاني عمتي خالتي راحين في 26 يوليو خطي محافظه في في داخله شنطه جيت تشري لقت شنطه فاتحه محافظه مش موجده سرقت منها كان في 7 الف ونصف مصريه لم راحت بلغت في وسط البلد قاول لهم ربنا يعوضكم روحنا بوليس السياحة دخلنا لي مدير ماما بتقول لهم يعني مفروض تكون عارفين في حراميه بيكون معروفين بقول لها كلام صح بس دلووقت نصف الشعب حراميه طبعا انا كنت مغتاظه منو ماهو نصف الشعب ليه يقول كده بس عمتي قالت ربنا يعوضني بدلا من عافيه
مره جايه احكي لكم حاجات تاني احسن جميل

12 التعليقات:

romansy يقول...

الصراحه بقى
مش عارفين نقولك ايه
بس كونك انك تشرفى مصر

فحمد الله على سلامتك احنا بنحترم اى انسان بيشرفنا وينورنا
بس السلبيات دى موجوده لاسف فى كل مكان
حتى فى السودان نفسها مش كده ولا ايه
بس ان شاء الله المره اللى جايه تلاقى الدنيا اتغيرت خالص

عاشقة القمر يقول...

romansy
انا بحكي لكم حلجات حصلت مش مصر ولا السودان نحنا واحد بنشرب من النيل بس صراحه والله انا حتي الان مش سمعت احد قال لي حاجه او شفت
انا بس كنت متغاظه من بوليس السياحيه

mahasen saber يقول...

سوميه يا سوميه وضحى بئه للجميع وشموسه بالذات لانها زعلت منى

انا يا بنتى مش قلتلك انى هقابلك انا وشموسه وضد والبنات وانتى قلتيلى لا مش هينفع عشان سبب ما ......

وقلتلك ان شموسه هتفرح بيكى قوى وضد وكلنا هنبقى سعدا باننا نشوفك جدا جدا جدا
وانتى اليى ظروفك كانت متنفعش

وضحى لشموسه لانها زعلت منى افتكرتنى قابلتك كمان من غير ما ااقولهم

يا سومه المصريين مفيش اكرم منهم ولاا هتلاقى حد يحب السودانيين زيهم يا بنت بلادى

روحى وضحى لشموسه بسرعه اول ما الكهربا توصل

rovy يقول...

وحشانى يا سوميه
اشكرك على مشاركتك لى و كلامك الجميل اللى فادنى حبيبتى
طبعا حمد لله على سلامتك و ان شاء الله المره الجايه يكون لنا نصيب و نشوفك يارب
السلبيات زى ما قال رومنسى موجوده فى كل مكان .. ربنا يصلح احوال بلادنا جميعا بس لازم تكونى متأكده اننا بنحب السودان و اهلها جداااو اننا اتربينا على ان مصر و السودان اشقاء و اننا بنشرب من نيل واحد
ربنا يحمى بلادنا و شعبها يااارب

ربنا يبارك فيكى غاليتى
دمتى بكل الود
تحياتى

شمس النهار يقول...

موضوع الزباله دي بقا سما في اغلب الدول العربيه
لما كنا في الحج انا مصوره كم الزباله اللي كان موجود وفي مني بالذات والمفروض ان دي من مشاعر الحج نحافظ عليها
والحج ده من كل الجنسيات
وكله بيرمي زباله
اما موضوع السرقه
فاده مش نص الناس بقت حراميه ده ظابط فاشل اللي قال لك كده طبعا ربنا يكرمه علي الكلام الفارغ اللي قاله في حق المصريين
لكن مافيش حد بيخرج وهو غريب في بلد معاه كل المبلغ ده
واخترعوا الكروت عشان كده
في اوروبا السياح بيتسرقوا
في امريكا السياح بيتسرقوا
في الحج الناس عيني عينك بتتسرق

مش بس مصر اللي فيها كده
العالم كله في كده
كنت في طرابلس وماشيين في ارقي شارع فيها
واتسرقنا ماما وانا ولحسن الحظ ان الحرامي اتمسك وكان من اسيا

عموما نورتي مصر
وان شاء الله المره الجايه تكون احسن ونشوفك

(حلـم) يقول...

حابب اكون ضيف خفيف عليك مش عارف حترحبي املا البوست معبر ننتظر كل جديد واتمني ان تزوري مدونتي رايك يسعدني تحية للسودان..حلم..

عاشقة القمر يقول...

romansy
لاتقول حاجه عادي بحصل في اي مان بس ياريت حرميه مش يسرقه من غريب لان في في بلد الغربه لان مش بعرف يتصرفزي بس الحمدالله نا مع البعض

عاشقة القمر يقول...

mahasen saber
روحت يامحاسن وضحت كلامي
الحمدالله يامحاسن نحنا محبوبين عند الجميع

عاشقة القمر يقول...

rovy
انتي كمان لاشكر علي واجب
الله يسملك ان شاءالله
اه في كل مكان عارفه انو بشرب من النيلاللهم امين

عاشقة القمر يقول...

شمس النهار
موضوع الزباله
انا زمان بيكون فرحانه جدا مبوسطه من مصر نظافتها برجغ احكي لي ناس بقول لهم ياريت بلدنا تبقي زي مصر
سؤالي ليه مصر رجعت الي واراء ممكن جواب بجد انا زعلت جدا لان انا بتعبرمصر بلدي بتمني كل شي تكون فيها جميل
اما موضوع السرقه
انا بجد كنت متغاظه جدا منه اعتبروتو فاشل او هو كمان حراميه ام عن احد شيل مبلغ كده نحنا تفجئنا به لان ماما اول ماتصل بتغير قفل الباب قالت لهم مش تخرجوا بفلوسكم لكن هي مش سمعت كلام قالت احسن تكون في يدا ءها الله ياشمس ينزل مصر كل سنه مش جصلت لنا حاجه بنلقي كل احترام بس معليش مره دي مش لقينا نركب تاكسي بقول لنا سعر زياده ليه ماهو انتو جنهيكم زيادة طيب يعني ايه ماهو انتو دلووقت زي خلجين هكذا مثل ماما مره بتقول لياحد ليه خلفت واعدك معاي بقول لها نحنا اهل فرعون هكذا لكن نحنا عارفين اسباب ظروفاقتصادي صعباجدا ارتفاع الاسعار ربنا معاكم معانا

عاشقة القمر يقول...

حلـم،،
مرحبا فيك في اي وقت
ان شاءاله اهبلغ سلام الي اهل السودان

hasona يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.