الجمعة، 10 يوليو 2009

طقوس سودانية


انا احكي لكم عن الطقوس سودانيه والله انا مش بتعجبي بس بيكون ماما تجبرني انو لازم اروحوا بيكون مغتاظه اوي مثل يوم بداءات مراسم زواج خالي وعمي قبل يومين كان سد مال ا بن عم ماما يعني عمي بس عملت حيلي لي ماما انو مش عزموني عشان مش رواح بس ابن خال ماما قال لي ماما قولي لي سوما واختها لازم يحضروا سد مال ياربي شو عمل انا مش بحب سد مال انا اشرح لكم سد مال هو ايه هو يوم يحدد اهل العريس موعد لاهل العروس لاحضار سد المال وهو عبارة عن المهر والشيلة ،تحتوي الشيلة على ملابس للعروس والعطور ، عطور ناشفة مثل الصفرة والمسك والقرنفل والعطور السائلة مثل الفلير دمور وعطر الصاروخ والصندلية والمحلبية والسرتية والمجموع ، بالاضافة الي المواد التموينية اللازمة لصنع الوليمة ومنها السكر وزيت الطعام ودقيق القمح ودقيق الرزة ، وفي ليلة سد المال تتم التجهيزات في منزل العروس حيث تتم دعوة الاهل والاقارب والجيران وتقدم المرطبات والحلويات وتحرص والدة العروس على دعوة قريبات العروس الاخريات من النساء الطاعنات في السن وخالاتها وعامتها وإجاراتها ، ويحضر من اهل العريس النساء فقط لجلب الشيلة وهن يرددن الاغاني التي تمجد حسبه ونسبه وتتحدث عن كرم اصله ومن الأغاني
وبعد انتهاء طقوس ومراسيم استلام المهر تستعد ام العروس للتحضير لحفلات الفرح
انا يوم روحت قولت لي ماما يعني هبل بتاع سد مال داه نرحوا نتفرج علي سد مال العروس انا مش بحب تلقني واقف بعيد وناس تقول هي العروس حبيو ليه كم طبعا ملابس واحذيه وحاجتا تاني بداءات من 3 وعندوا بجيب اكثر من 3 او2 هكذ ا عطور من 2 الي 4 وكمان حاجات ال تمونينه طيب مهر كم طبعا مهر بيداء من الف دولار يصل الي 8 الف دوور هكذا
انا مش بحب حاجات دي خالص
بعد سد مال عدنا حاجه اسمها
دق الريحة
لريحة من طقوس الزواج السوداني وهو مناسبة اجتماعية جميلة جدا ، حيث تقوم أم العروس بدعوة جارتها وصديقاتها ونساء الاسرة في يوم دق الريحة ، ودق الريحة تقوم به نساء مختصات ولهن خبره في صنع ريحة العروس بجميع انواعها الناشفة والسائلة والدلكة والخمرة وخمرة الزيت الخاصة بالعروس ، في يوم دق الريحة تردد البنات الأغاني المعبر عن فرحتهن داه اه تستمر ثلاثه ايام
كافيه كده بعد يومين اهقوكلم باقي

21 التعليقات:

موناليزا يقول...

شكرا ياقمر لتلبية طلبى
واحنا كمان عندنا الحاجات دى بس المسميات مختلفة:)

شمس النهار يقول...

ليه انت زعلانه
الفرح حلو
وخصوصا عادات الافراح بتبقا جميله

سمكه واحده يقول...

طب بالله عليكي مش كل الطقوس اللي عندكوا رحتها حلوه وزي العسل اهو
وحياتك دي طفوس جميله اهم حاجه صنع المسك والروايح الجميله
شوفي كل بلد وفيها عادات وتقاليد جميله بس عشان انتي اتعودتي زهقتي بالنسبه لينا حجات جديده علينا
تعالي انتي بقي شوفينا وشوفي عدانتا
اهما اغنيه
ياللي علي الترعه حود علي المالح
واوعيله يابت اوعيله
ومعرفش ادق التوم الا......
ما علينا انا بهزر طبعا
عندنا حجات كتير وكل محافظه وبلد حسب العادات بتعتها
بس سيبك بردو انا احب الروايح الحلوه
مستنين الباقي
تحياتي يا قمر السوادن

عاشقة القمر يقول...

موناليزا
تشكر علي ايه داه واجب لبي طلبك مش اعتقد انو عندكم هذه عادت سد مال وشنطه اهكذا

عاشقة القمر يقول...

موناليزا
تشكر علي ايه داه واجب لبي طلبك مش اعتقد انو عندكم هذه عادت سد مال وشنطه اهكذا

عاشقة القمر يقول...

شمس النهار
انا زعلانه لان هذا تكاليف عليه وتبذير حمل ثقيا علي اهل العريس والعروس بعادين متعب ماديه وجسدياومعنويه

Kiara يقول...

بالعكس دي عادات الافراح بتكون في الذكري وهيا المتعه الحقيقية :)

عاشقة القمر يقول...

سمكه واحده اه معاكي عطور حلو بس انا بتكلم عن انها هي متعبا جدا ماديه وجسميا معنويه
يعني انا قصدي نقلل مثلا عدنا بيترو يوم المه يوم دق ريحه يوم عمل فطير يوم الحنة العروس او العريس يوم فطور العريس هكذا في ذمتك داه مش متعب

عاشقة القمر يقول...

كيــــــــــــارا
اه جميل بس عشان انتو مش جربتوا هذه قصه لم تجربوا اهتعيطوا تقول هو احنا مالنا من عادت سودانيه

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم

حبيبتى الجميله اخبارك ايه


بجد عادات وتقاليد جميله جدآ عقبالنا يارب كلنا نفرح ونعمل زيهم امين يارب العالمين

عن جد احنا عندنا كده واصعب من كده ياجميل

ربنا يسعدك يارب ومنتظرين المزيد

تحياتى
انوسه

همس الاحباب يقول...

هههههههههه
هو لسه فيه باقى للعادات
ده احنا زمان العريس والعروسة فى شهر العسل
واحتمال يكونوا جابوا عيلين ولا حاجة
بس جميلة قوى العادات السودانى
عامة الف مبروك وعقبالك يا قمرة
تحياتى

جنّي يقول...

السلام عليكم

جميل جدا عرفنا حاجات جميلة عن السودان سد المال ودق الريحة .. غدا سأحدث صديق لي سوداني عنهما ان شاء الله ..

شكرا يا سومية

عاشقة القمر يقول...

عاشقة الأحزان
الحمدالله اهو بعمل تجهيزات لي فرح
اللهم امين بس انا مش اهعمل عادات دي اهعمل حاجه مختصر جدا
مش ااعتقد عندكم صعب مني انا لسه مش كتبت باقي

عاشقة القمر يقول...

همس الاحباب
هههههه لسه مشوار طويل شفتي زي اه فعلا اهكون في شهر العسل نحنا هنا في بدايه عشان كده انا بقول لهم فرح بتاعي لهكون في مصر ههههههههه عشان هرب من عادات دي ههههه

عاشقة القمر يقول...

جنّي
عليكم السلام
لسه مش عرفت باقي بس لم تقول لي احد قول لي قال ليكي ايه
سعدت بمرورك

tarek momen يقول...

يا ستي العقبال سد مالك
لبقي اعزمينا

عاشقة القمر يقول...

tarek momen
اللهم امين سعدت بمرورك بعد قترة طويل حمدالله علي سلامه

akeed يقول...

هى طقوس على فكره جميله

المدونة جميلة ايضا

تحياتى

rovy يقول...

الله ..جميله الطقوس دى و فيها اصاله
كمان كلها فرحه .. ربنا يزيد افراحكم حبيبتى و يسعد كل اوقاتك

تحياتى لكى يا قمر

سبهللة يقول...

احنا عندنا قبل الزفاف بكام يوم يجيبوالعفش كله على عرببيات نقل ويسبوه مكشوف ويتنقل من بيت اهل العروسة لبيتها الجديد فى زفة وزغاريد
دة غير يوم التنجيد بيقى يوم فرح وهيصة
بس الكلام دة فى الريف والاحياء الشعبية بس
========
يعنى انا مثلا ما حصلش معايا كدة خالص
كل حاجة تمت فى هدوء والحمد لله
=======
تسلم اييدك على الموضوع دة

elsha3er يقول...

التقاليد فى كل دولة مع اختلاف اسمها ممكن تكون مش بتعجبنا ولكن بها شئ مريح من رائحة الاجداد


تحياتى


احمد الشاعر