الثلاثاء، 5 أغسطس 2008

يوم 30/7/2001/ يوم يارب لاتعيد ثاني احنا في مدنيه شرق السودان وتسمي مدنية كسلا وهي مدنيه فيها السياحه عدنا نهر ويسمي نهر القاش بزرونا مره واحدها في سنه هو نهر بجي من إ يتريا عند هطول الامطار عندهم مفيش تصيرف له الا عن طريق بلدنا هنا عدنا بيستفدوا منه مزرعين بس هوبسيب لنا رعب لان بيفيض والحكومه زفتها مش عمل لنا حاجه عشان نهرمش يفيض كل سنه بقول اهنعمل بس يعملوا حاجه بيسط وياخذوا بقي فلوس لنفسهم انا في هذا التاريخ بذكرقالو القاش كسر عند البستان عدنا تسمي السواقي اناراحيه الجامعه بابا يابنت بقول القاش كسر(يعني فايض) بقول بابا انا لازم ارواح الجامعه عشان عندي امتحان مع دكتور لازم نروح رواحي انا راحيه لازم جيه عن طريق نهر القاش فعلا انا شوفت لم شوفت بس عامل زي الشيطان سبحانه الله رواحت مش الاهتام بامواضع روحت الجامعه دخلنا الامتحان عادي احنا خرجنا انا صحابتي معنا كان الكامير عشان نصور مع بعض اصلا الجامعه كانت جميل ميهم احنا بنصور دكتور قال لنا حصلوا القاش كسر حصلوا نشوف طريقه نروح بها نصل الي بيتونا طالعنا مش وجدنا سيارات رواحنا ا علي الاقدام كل مانشوف احد بقول لنا خلاص بلد تدمرت وناس تشرد الله يكون في العوان اهالكم اصلا الجامعه كانت خارج بلد لم بقول لنا انا قلبي وجعني صحابتي بيعاطوا انا قالت لازم نصبر عشان ربنا يفرجها علينا كان في راجل كبير قال لنا يابنات لاتروح شوف اي اليبت دخل فيه لان لو رحتو دخلت في ميه دي اهتموت اهالكم مش عارفكوم مع ناس ماتو ولامش ماتو ا قالت له نشوف حاصل لومش قدرنا مش اهنروح انشاءالله لو نوم في شارع فعلا لم شوفنا حاصل مش عارفنا نمشي صحابتي قالو ندخل في ميه ويحصل يحصل انا قالت لهم انا مش اهروح انا وعدت رجل انتم رواح انا صحابتي لو لقينا انكم قدرة قطعوا اهنحصلكم اناكنت من الصبح مش اكلت ولا شربت ميه قالت عايزه ميه قالت لهم انا شايفه البيت داه فيه ناس من الجامعه اهدخل شرب ميه لو مش قدرتوا تعالو هناك لسه انا دخلت مش جلست اشوف صحابتي راجعين مالكم بقولي اسكتوابهدلني بهدل وقعنا رفعونا وحال صعب جدا احنا جالسين مش عارفين نصرف بعادين لم جيه المغرب دكتورقال لنا تعالوا نوم في الجامعه بس عارفين احنا في البيت داه ناس دوال حترومنا جدا جيب الاكل وجيبو بارد بس احنا مفيش احد لو نفسها وبنات تعياط كل احد في حال لا يعلم به الا الله بس ناس دوال البيت قال بدا مفيش احد يرواح الجامعه اهتنوم هنا معنا احنا تقريبا 80 وغير ناس تاني جيه من السفر مش عارفه يدخل الي بلد زينا بس والله بجد حترومونا جدا حتي العشاء جيبو كل ميختار علي بالك مهيم طبعا مش نومنا خالص طبعا كان مفيش وسلية تلفونات لان تقطعت لم صلاة الصبح اذان احنا خرجنا احنا بنمشي احنا دخلنا بلد كل مدمر تدمير رهيب ميه كانت تصل لنانصف جسمنا احنا بنمشي صحابتي صرخت انا رجعت الي وراء اشوفها مالها لقيت نفسي وصحابتي ثاني وقعنا تياره كان بدفعنا انا في هذه لحظه قالت كلمة الشهداء واستغفرات حاولت رفع راسي الي فوق الا جيه احد رفعني ام بنت ثاني اصبيت بهبوط رفعوا خمس رجال وصلنا حتي دخلنا البلد ساعه12 طبعا احنا تحركنا ساعه 6 لم وصلنا السوق لقينا انو الامر ماشيه الي صعب مفيش طريق انا ستي ساكن في السوق قالت لهم نروح الي ستي نشوف وسيله ثاني لم وصلنا الي البيت ستي كانت ساعه1 لم روحنا طبعا ملابس مليانه ميه اول شي عملوا نشفونا من ميه ستي قالت خالصه نحنا قولنا عايزين نوصل قالت ستي لا مش اهتروح بس صحابتي قالوا لازم يروح فعلا راوحو وصلو ساعه4 انا نميت في البيت ستي بس خالي راح لي ماما لم شفاتوا قالت له سميه مات بقول لا بخير معنا بس مش ممكن تاني تجيه تفيض فعلا رواحت ثالت يوم اول مادخلت انا عياط وماما عياط من فرحه بس الحمدالله بيتنا مش حصل له حاجه لان بني كويسه بس ميه دخلت وصلت لي درجه ثالث بس بيوت من خلفنا كل تدمرت دي قصه لاتنسي يارب تخرق دم الحكومه مش خطي بال علي القاش مش عارفه تحلها في نهايه يارب لاتعيد هذا الايام سبحانه الله سنه دي لامطار ولا القاش دي كل من الاعمال الناس مش كويسه يارب توب علينا د ي قصتي لاانساه ابدا

6 التعليقات:

tarek momen يقول...

ناس عندها فيضان وناس مش لاقية المياه للشرب
ولله في ذلك حكمة
وحكومات ليس لها اي لازمة و لا نفع من وجودها غير انها تقرف الناس و تضايقهم وايضا لله في ذلك حكمة
ربنا يخفف عنكم المصاب بان يرد عنكم الفيضان او يجعل اللطف فيه او يزيح عنكم الحكومة الغبية
امين

عاشقة القمر يقول...

اه والله بس سنه دي عايزين مش جيت لامطار ولا نهر القاش فعلا الحكومات مش له لازم يارب يخرق دمهم بس احنا بنقول احسن البيشر من جيه احد اسواء منوا

سبهللة يقول...

ربنا يلطف بيكم وبينا
كل الحكومات العربية زفت
ربنا يحميكم ويرحمكم برحمته ولا تحتاجوا حكومة ولا حاجة
اختى الكريمة
انا بدخل عندك كتير بس ساعات اللجهة بتبقى مش واضحالى
ممكن تحاولى تكتبى بلهجة ابسط او باللهجة المصرية او باللغة العربيةالفصحى
ارجوكى ماتزعليش منى
تعرفى انا اعز صديقة عندى سودانية بس هى عايشة هنا وبتكلم مصرى لبلب
وبحب اسمع منها كلمة مويا
يعنى مية
وكلمة شنو؟؟
بس هو دة اللى بعرفه من اللهجة السودانى

عاشقة القمر يقول...

الله مش بعرف للغه العربيه لم تكلمت مصريه ناس قال لا تكلمي باللغتك عشان ناس تعرف للغه سوداني

عاشقة القمر يقول...

منورين والله

حبارير يقول...

أسلوبك ظريف جدا يا سمية
ربنا يبارك فيك
حزنت لأجلكم
الحمدلله أنكم بخير