الخميس، 3 يوليو 2008

انا اليوم اهتكلم عن حاجات وجهني في مصر بس همس لاتزعلي مني بس عايزه اقول الاسباب الارتفاع الاسعار خليت ناس تعلم الاستغليه والكذب والسرقه
مره انا في تاكسي كنت مضايقه جدااااااااااااا اتفقت معاه با8 جنيه كان شكلي ظاهره انو مضايقه هو استقال هذا مواقف بيقول معاكي ع جنيه عشان فاكه بيقول اه اعطوات بطريقه مو عارفه كيف بعد وصلت البيت لقيتوا مخاذه مني 12 جنيه بدلا 8 جنيه انا بقول عشان الارتفاع الاسعار ناس عايزه تعيش باي طريقه ان كان حرام او حلال ثانيه برضوا انا ماما راكبين تاكسي احنا موعارفين امكان في فيان ماما بتقول اعطيك 4 جنيه فرح راكبني لقيني مشواار 2 دقيقيه ماما قالت له خالصه راوح قف جب مكان انا عايزه راح خطواتين ماما اعطتوا 5 جنيه راح بقول لا انا عايزه 10 جنيه ماما قالت والله مو بعطي 10 جنيه كان جبنا احد بنقول عدل بين هو كان بوليس بقول لنا ه1 مكتب ادخلي هناك بعدل بينكم روحنا بقول له حرام عليكي اي مشواره داخل بلد 5 جنيه نشكر ناس مروه وبلويس سيا حيه انو بعدل بين ناس اما شي تاني الكهرباء برضو كشفنا الحقيقه اول ماجنينا علي الشقه بقول لنا الهكرباء عليكم قلنا حاضره طيب كيف نعرف بقول اخره شي في العداد لم تجيواه طالعين طرحوا قديم من جديد وضربو في نصف جنيه قلنا حاضره بس استغربنا ولد خالتي بقولنا احنا فاتور تجين 30 جنيه دايما بشوف العداد قبل مانخرج عملت 500 حنيه سبحانه الله قبل سافره بثلاثه ايام جرس رن لقنوا بتاع الكهرباء بقول فاتور 127 جنيه قلنا له كيف اهو داه فاتور طيب كليو بكم بقول باريال قلنا الاسثمار بكم بقول مفيش كلا م الاسثمار ادفعوا 127 جنيه لم اسالني بتاع الشقه قال راحتو تجستو علينا قلنا لا والله بس هو جيه عدنا في نهايه قالنا خالصه اخذوا 200 جنيه بتاع تامين لكن مفيش 500 جنيه اخذها وسكت عشان عارفه نفسوا داه مش لوم عليهم لوم علي الارتفاع الاسعار خلتيهم يكلمونا انفسهم لوحدهم علمتهم علي الاشيا هم عن غناء عنهم

2 التعليقات:

Ahmed Kamal يقول...

لا تحزني مما تواجهين في مصر ، فالغلاء جعل الجميع يتعاملون بشكل سيء ، و لعل الله يرحمنا قريبا ، و لكن هل تقيمين قي مصر أم تأتين في زيارات فقط ؟

تحياتي

عاشقة القمر يقول...

منا قولت ليس لوم عليهم لوم يقع علي الارتفاع الاسعار انا ليس مقيم في مصر لكن حضروا كثير الي مصر