الأربعاء، 30 يوليو 2008

عايزه غير حياتي الي احسن


معلش اليوم دول مش فاضيء اكتب عشان كنت بجري لي موضع ماجستير بتاعي اليوم استلمت الاوراق بس مشكل في مذكرات هي هنا مافيا الا في العاصمة العاصمةتبعدمن 8 ساعات ربنا يسهل كمان اشوف موضع داه برضوا كان عندي دورات انجليزي والكمبيوتر ميهيم انا جيت انام تعبانه من جري لسه مش انميت زي ناس بتاجي ماما سوما قومي خالتي جيت من الخرطوم عامليها عمليه طيب ياماما انا مش اقدري بتقول انتي حره انا رايحه طيب انا عمل ايه لازم روحوا معاها لان انا مش بعرف خرج لوحدي ثم تانيه لرواح انا ارواح لوحدي موصلتين ماما اتروح بسياره قالت قومي رواحي مع مامتك هي فرصه توفير فلوسك ههههههههههه اصلا يوم دوال فلست عشان بجري كثير طيب جيت لبس جيت لبس ايه طيب البس لبستي الارزاق اختي بتقول لا لبسي الاصفر عملنا انا قولالازارق هي الاصفر انا مش كنت عايزه الاصفر لبسها عشان هي جديد عايزه وقت مناسب لانها حلو ماما يا بنات انتي هي يلا انا خرجت اول انا عايزه رواح لي ماما من هناك الي خالتي رواح لبس هناك طيب اول فاوصلني قالت خالصه اللبس الاصفر عمل ايه خالصه بسلامتي كشرت اخر ه كشره( يعني زبطا طها اخر تظبيها) انا خرجها خالتي ايه حلوه دي بقول داه شي يبسط لسه مش شفوتي ههههههههه طبعا بهرج خالصه احنا طالعين ولد خالتي عمره 12 سنه بقول انتي خرج كده طبعا اصيبت بهابط جامد بقول ليه سيد عمرو في ايه خالتي تقولي داه عايزه يعقدك طالعي سياره جيت اوك يلا سيد عمرو نطلع نشوف هناك موضع داه خالصه دخلت عند خالت ماما هو بس لامتوا جالسه جيب خالتي تاني بتقول ايداه حلو لبستك قالت سيد عمر قال هاءك بتقول ليه عمرو بقول لها بلوز فصير موتنا انا خالتي من ضحك بلوز مش كانت قصير بقول اه يا سيد عمرو منا غلطانه معاودك لبس بلوز طويل جدا مع جيبها يعني مش بلطون بقول اه نيست عمر ومش كلمتيك انا عايزه غير حياتي يعني مش استغرب لاتجاف بس الي احسن بقول اصلا بلوز قصير حمد الله انا مش بلبس بلوزقصير مناسب مع جيبها بلطون معاها جيبها طويل جدا ميهيم انا قالت لازم عمرو انا زهقانه من دنيا كنت بس قالت لازم اي احد في دنيا يضع الاهداف في الحياه مش استلم زي منا كنت عايزه عمل استلم الي حياه انا هوموضواع عايزه تكلم عنها انو الانسان لاستلم الي الحياه يضع الاهداف غيروا الي احسن يضحك الي دنيا حتي لوزعلان انا وضعت انو اكملي دارستي عمل ماجستير واصل علم الي نهائيه مجالي هو ادارة الاعمال لازم تعلم لغة انجليزي الان دخلت دورات إنجليزي ودخلت دورت كمبيوتر الان عايزه ابد في تحفيظ القران علي قول همس احد يهرج وغير حياتك هو هموستي بدات غيرها ان شاءالله اتكون احسن فعلا الانسان لو في دنيا زعل او يشل هموم يموت عشان كده احد ينظر الي دنيا حلو حتي لو هي مش حلو كثر في دعوات ويكسب في حسنات يحاول علي ما يقدره وداعا الي حياه قديم اهدبا مستقبلا جديد بعادين لازم احد ينظر الي غلطوا فيان ويحاسب نفسه قبل ما ينام ماهو غلط يوم عملوا لازم يعمل درجات لنفسه في نهائيه شكرا جدا الي همس وانا سعيد جدا بمعرفة همس يكره انشاء الله 27رجب دعواتكم لات نسوانا من دعوات


2 التعليقات:

tarek momen يقول...

ارجو لك التوفيق في تغيير حياتك
والتوفيق في رسالة الماجستير
و اشكر لك تشريفك مدونتي
اود اسال لماذا اللغة العربية عندك صعبة الفهم
هل تكتبي باللهجة العامية
ومن اي منطقة انت بالسودان الشقيق

عاشقة القمر يقول...

هلا منور مدونتي اخيرا في احد شرفينا في مدونتي انا وخالتي صارنا انو نتكلم بالهجه العاميه عشان ناس تعرف لهجه سوداني علي فكره والله انا صلحيت املاء بس انا لازم تكلم بالغتي انا